personel&przedmioty

Nauczyciele
Minimalny wiek dla nauczycieli to 27 lat. Dla stażystów 20 lat.
Nauczyciel jednocześnie jest opiekunem kółka. Wyjątek stanowią nauczyciele uczący przedmioty, z którym nie funkcjonuje związane kółko zainteresowań. Tacy nauczyciele mogą być opiekunami innych, np. nauczyciel starożytnych run może opiekować się szkolnym chórem.
 Przedmioty
Alchemia — dyrektor oraz _______
Alchemia jest jedną z najdłużej uprawianych w Polsce dziedzin magii. Jest również niesłychanie wymagającym przedmiotem, który korzysta z zasobów m.in. chemii, fizyki, astrologii, metalurgii, być może dlatego sprawia tyle problemów dzisiejszej młodzieży. Nie składa się on jednak tylko na ścisłą wiedzę — wielu czarodziejów twierdzi, że czują alchemię zmysłami, a nie rozumem. Po czterech pierwszych latach uczniowie powinni potrafić warzyć nieskomplikowane eliksiry, odróżniać metale, znać charakter pracowni alchemicznej. Po czterech latach w systemie rozszerzonym, każdy uczeń powinien potrafić uwarzyć średnioskomplikowany wywar, rozpoznać go po zapachu i wyglądzie, znać jego skład. Najwybitniejsi uczniowie potrafią nawet uwarzyć wywar z tojadu. Ważnymi składnikami w pracowni alchemicznej są te zaczerpnięte z bogactwa polskiej flory, np. lubczyk, piołun, goździki, czarny lulek.

Transfiguracja — _______
Ze względu na to, że jest to jedna z najtrudniejszych dziedzin magii, która wbrew pozorom ma mnóstwo wspólnego z alchemią, lepiej przykładać się do niej od rozpoczęcia edukacji Transfiguracją zajmował się Michał Sędziwój, który przed laty ukończył Owidz, aby z czasem stać się czołowym polskim alchemikiem. To z jego dzieł uczy się dzisiejsza młodzież. Uczniowie po pierwszych czterech latach znają podstawowe zagadnienia, potrafią użyć podstawowych zaklęć, rozpoznać je lub nawet cofnąć. Po czterech kolejnych, jeżeli zdecydują się kontynuować ten przedmiot, pozyskują wiedzę teoretyczną, ale także praktyczną. Po ostatnim roku transfiguracji uczeń powinien wiedzieć m.in. jak używać jaja filozoficznego, rozpoznawać uroki i eliksiry transfiguracyjne, a nawet rozpoznawać przedmioty i ludzi przetransmutowanych.

Zaklęcia — _______
Przedmiot kluczowy w nauce magii. Jego natury chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć, jednak warto zwrócić uwagę na to, iż nie są to wyłącznie lekcje, podczas których wymachuje się różdżką, albo uczy się trudnych łacińskich wyrazów na pamięć. Sztuka zaklęć wymaga odpowiedniej koordynacji ruchowej i dykcji, których uczniowie uczą się przez osiem lat jednym ciągiem (zaklęcia są przedmiotem obowiązkowym i mają jeden poziom trudności dla wszystkich). Sposób wypowiadania zaklęć jest tak ważny, że czasami zajęcia poświęcone są samym inkantacjom i właściwym recytowaniu ich.

Historia magii — _______
Według wielu uczniów — przedmiot nudny i niepotrzebny, bowiem trudno jest skupić uwagę na czymś, co poznaje się tylko w teorii. Czy aby na pewno tak jest? Czy nie jesteśmy częścią historii, czy nie tworzymy jej cały czas? Na tych zajęciach uczniowie poznają nie tylko historię świata czarodziejów w ogólnym pojęciu, ale przede wszystkim losy własnego kraju od strony zdarzeń magicznych, nie pominąwszy kontekstów zdarzeń związanych bardziej z mugolską częścią społeczności. Ponadto, organizowane są wyjścia na Akademię i spotkania z wielkimi kronikarzami. Warto wspomnieć, że wybitny historyk Jan Długosz uczył się swego czasu w Owidzu.

Łacina —  _______
Dla tych, którym mało po lekcjach z zaklęć, świetna powtórka. Dla innych okazja do podszkolenia języka, którym w prawdziwym życiu się nie mówi, ale warto go znać, jeśli chce się lepiej rozumieć teksty historyczne i nie tylko. Nauka o starożytności, wkuwanie niejednokrotnie zabawnych sentencji i poznawanie gramatyki obcego języka, poszerza horyzonty myślowe i daje świetny start do nauki innych języków śródziemnomorskich. Jest także druga grupa łacińska, która skupia się na łacinie stricte medycznej, nieodłącznej w pracy magomedyka, czy magizoologa. Jest to przedmiot obowiązkowy od czwartego roku, wybór dla uczniów jest między dwiema odmianami — klasyczną i medyczną.

Zielarstwo — ________
Bardzo ważny przedmiot. Jak ważny — wystarczy powiedzieć, że bez niego nie byłoby ani transfiguracji, ani alchemii jako takiej. Jedna z najstarszych dziedzin, nie tylko magii. Od zarania dziejów ludzie odkrywają lecznicze właściwości roślin, rozumiejąc przy tym, że człowiek nigdy nie uniezależni się całkowicie od świata przyrody, z którego sam pochodzi. Uczniowie przez cztery lata uczą się podstaw — hodowli, uprawy, zbioru, suszenia, pakowania i przechowywania magicznych roślin. W trybie rozszerzonym uczą się tego samego, lecz na o wiele wyższym poziomie wtajemniczenia. Lekcje odbywają się w szklarniach poza zamkiem. Częstokroć jako praca domowa zadawane jest sporządzenia adekwatnego do pory tzw. zielnika.

Obrona Przed Czarną Magią — _______
Uczniowie uczą się obrony przed ciemnymi mocami, stworzeniami i czarnomagicznymi zaklęciami. Jest to o tyle ważny przedmiot, że bez poznania go w zakresie rozszerzonym, nie ma mowy o zostaniu aurorem, a to już duża przeszkoda, jeśli jest to czyjeś marzenie. Nie jest to prosty przedmiot — wręcz przeciwnie, wielu uczniów czwartego roku prędko z niego rezygnuje, mimo dobrych wyników z pierwszych egzaminów, ponieważ dużo jest materiału do opanowania, a zajęcia są na ogół wyczerpujące dla ciała i ducha. Uczniowie starszych klas odbywają też praktyki w Zakazanym Lesie lub nad Wierzycą, oczywiście, pod nadzorem nauczyciela. Większość z uczestników tzw. tur, czyli okazyjnych polowań w lesie, musi mieć bardzo dobrze opanowaną tę dziedzinę magii, aby w ogóle dostać pozwolenie na polowanie.

Opieka Nad Magicznymi Stworzeniami —  _______
Najbardziej chyba emocjonujący przedmiot, ze względu na bogactwo fauny wokół szkoły. Po pierwsze — zajęcia odbywają się poza zamkiem, a więc jest to wiedza właściwie czysto praktyczna, dzięki czemu dla wielu najcenniejsza. Po drugie — atmosfera jest znacznie luźniejsza niż na innych przedmiotach, przez co wiedza szybciej utrwala się w głowie. Nie można jednak dać się zwieść pozorom. ONMS wymaga właściwego podejścia do tychże stworzeń i nieustającej czujności, ze względu na nieprzewidywalność poczynań fantastycznych bestii. Po zdaniu testów z tego przedmiotu w zakresie rozszerzonym, dla danego ucznia otwierają się drzwi do kariery m. in. magizoologa.

Quidditch — _______
Przedmiot nauczany tylko w pierwszej klasie. Później istnieje możliwość zapisania się do szkolnej drużyny, należy jednak pamiętać, że nie jest to łatwy sport i wymaga wzorowej sprawności fizycznej, na którą nie każdego stać. Więcej tutaj.
Starożytne Runy — _______
Na tym przedmiocie uczniowie poznają podstawy do odczytywania i zapisywania run, między innymi germańskich, egipskich i prasłowiańskich (tych drugich w najmniejszym stopniu). Jest to jeden z przedmiotów wybieranych przez uczniów w czwartej klasie, a napisanie testu wieńczącego edukację na poziomie rozszerzonym daje perspektywy do pracy łamacza klątw bądź po prostu rozpoczęcia prac naukowych. W Polsce najbardziej interesujące są badania nad pismem runicznym Słowian, którego istnienie zostało już kilka razy i co jakiś czas też jest negowane.

Wróżbiarstwo — _______
Uczniowie sztukę dywinacji opanowują zwykle z trudem, jeśli nie posiadają wrodzonych zdolności w tym zakresie. Wróżbiarstwo jest przedmiotem wymagającym umiejętności, których nie zawsze da się wyuczyć z książek i nawet najlepszy profesor nie jest w stanie w opornej głowie otworzyć trzeciego oka. Zwykle uczniowie, wybierający ten przedmiot jako rozszerzenie od czwartej klasy, posiadają wrodzony dar jasnowidzenia, bądź po prostu wróżenie przychodzi im łatwiej niż innym, gdyż w ich rodzinie są przypadki jasnowidztwa. Uczniowie zdający końcowy egzamin z tego przedmiotu są przygotowani na pytania z zakresu od podstawowego czytania z linii dłoni, po wróżenie z ognia lub nawet sposobu krojenia sera żółtego. W Owidzu na lekcjach historii młodzi czarodzieje i czarownice poznają również tajniki numerologii, co w innych europejskich szkołach jest oddzielnym przedmiotem.

Astronomia — _______
Najstarszy przedmiot nauczany w Owidzu, jeśli pominąć alchemię i transfigurację. W wielkim uproszczeniu jest to nauka oparta o obserwację ciał niebieskich oraz zjawisk pozaziemskich, jak również wyciągania z nich wniosków. Po wybraniu astronomii jako przedmiot rozszerzony, uczniowie zyskują wiedzę, która pomaga zrozumieć zasady rządzące wszechświatem. Po napisaniu egzaminu z tego przedmiotu na poziomie bardzo dobrym mogą pójść w ślady absolwenta Owidza, wybitnego astronoma Mikołaja Kopernika i oddać się badaniom kosmologicznym. Mają też podstawy do tego, aby podjąć pracę choćby w mugolskim obserwatorium astronomicznym.

Mugoloznawstwo —  _______
Uczniowie wybierający mugoloznawstwo na czwartym roku mają szansę zyskać kompleksową wiedzę na temat świata, z którym nierozerwalnie spleciony jest świat magii. Z fakultetów korzystają przede wszystkim uczniowie z magicznych rodzin, chcąc poznać dziedziny nauki i codziennego życia, z którymi dotąd mogli nie mieć styczności. Wielu uczniów bagatelizuje ten przedmiot, wielu z mugolskich rodzin zapisuje się nań, aby podciągnąć sobie średnią. Nie można jednak dać się zwieść; przedmiot wymaga świetnej pamięci, poza tym lekcje obejmują również warsztaty, na przykład składanie motoru lub (dla starszych klas) nawet samochodu.

Reszta personelu
Pracownicy Gabinetu Lekarskiego — _______
Woźny — _______

Swoje inne propozycje można zgłaszać w Dyrekcji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz